Tuesday 25 April 2017

Fatwa Forex Arab Saudi Botschaft

Majlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan Februar 16, 2012 Pelaburan forex yang dibuat alle individuellen Plattform online Internet adalah haram. Keputusan ini telah Wortspiel dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan Roll Interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui Hebelwirkung, qabd Yang tidak jelas Ketika Transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan als spekulasi yang melibatkan perjudisch. Tuan dapat membaca kenyataan Lanjut seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 Yang bersidang Pada 13-15 Februar 2012 Telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Einzel-Spot Forex) Melalui platfom Elektronik . Muzakarah Telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan Pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan Yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik adalah melibatkan Artikel ribawi (iatu mata wang) dan Dari Sudut Fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang Perlu dipatuhi syarat-syarat Umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut: syarat-syarat Umum jual beli: pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan Kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh Kedua-dua pihak yang berakad Artikel belian hendaklah Suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan Kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah IJAB dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama gelegen Dari Sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara Kedua-dua Artikel Yang terlibat dalam Plattform Forex sebelum Kedua-dua pihak Yang menjalankan transaksi berpisah daripada Majlis akad Jual beli matawang hendaklah dijalankan Secara Lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-schein mesti bebas daripada khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa Operasi perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, Verput al-Salaf wa al-Bay (pemberian Hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli), unsur perjudian, gharar Yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci Yang Telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan Roll Interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui Hebelwirkung, Qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudisch. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik Yang ada Pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak SAH Dari sisi Undang-Undang negara . Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan Yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus Niaga pertukaran mata wang Asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus Niaga pertukaran mata wang Asing Yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan Yang dilesenkan di bawah Undang-Undang Malaysia. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: Kota Bahru: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang Asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan Yang dilakukan melalui pertukaran wang Asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing Membrane spekulasi mata wang als ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak isu Yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran Asing, oleh itu UMAT Islam tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan Internet di kalangan individu, yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu. Lain-gelegen jenis perniagaan pertukaran wang Asing, seperti melalui pengurup wang atau Dari Bank ke Bank dibenarkan, ua kerana tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau Untung Rugi Yang tidak menentu, Katanya. Beliau berkata, keputusan gelegen Yang Türüt dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Prämie (SSPM) Yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat Yang disampaikan oleh pihak Panel Syariah Bank Negara Pada muzakarah itu. BERNAMALeasing ein Auto Frage Leasing ein Auto in den USA haraam Ich don8217t wissen, wenn es irgendein Interesse beteiligt ist oder nicht. Antwort Lob gebührt Allah. Das Urteil über ein Ding beruht auf der Art, wie es verstanden wird, so dass es nicht möglich ist, anzugeben, ob dieser Kauf zulässig oder verboten ist, ohne den Vertrag und seine Klauseln zu studieren. Es gibt zwei gemeinsame Formen der Kauf und Verkauf von Raten. Raquo Entscheidung über den Handel in WährungenForex Frage Ich möchte über Investitionen in Währungen (Forex-Markt) wissen. Wie jetzt ein Tag, seine sehr häufig, dass die Menschen in Euro investieren, um Gewinne zu verdienen. Ein Makler fordert mich auf, in USD zu investieren. Ist der Handel in der Währung halal Antwort Lob gebührt Allah. Der Umtausch in Währungen ist zulässig, solange der Umtausch in derselben Sitzung erfolgt wie die. Raquo Naveed 13. Februar 2015 In Bezug auf Riba als zulässige Frage Was ist das Urteil über die Riba als zulässig Vielen Dank. Antwort Lob gebührt Allah. Riba ist nach dem Quraan und der Sunnah verboten und endgültiger wissenschaftlicher Konsens. Wer es für zulässig hält, ist ein Kaafir, weil das Grundprinzip darin besteht, daß jeder, der etwas ablehnt, auf dem es einen offensichtlichen wissenschaftlichen Konsens gibt, schuldig ist. Raquo Naveed 13. Februar 2015 Einige Arten von haraam Transaktionen Frage Was sind die Arten von haraam Transaktionen Bitte geben Sie die Beweise dafür. Antwort Lob gebührt Allah. Es gibt viele Arten von haraam Transaktionen, und es ist nicht möglich, sie alle in dieser kurzen Antwort aufzulisten. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (möge Allah ihm gnädig sein) erwähnt ein nützliches Prinzip in dieser Angelegenheit, das einem helfen wird, zu untergraben. Raquo Naveed 8. Februar 2015 Definition von Riba und Ruling auf Arbeit, die mit Riba hilft Frage Was ist die Definition von Riba Wenn wir berücksichtigen, dass in den meisten Ländern die Wirtschaft auf dem Prinzip der Zirkulation des Kapitals, die Kreditvergabe umfasst basiert , Akzeptiert die Zahlung in dieser bestimmten Währung für jede Arbeit als eine Maßnahme, die das Riba-basierte System unterstützt betrachtet. Ist die Verwendung der Währung eines st. Raquo Naveed 8. Februar 2015 Entscheidung über den Umgang mit Hypotheken in einem nicht-muslimischen Land Frage Wir leben in einer westlichen Gesellschaft und leben in Mietwohnungen, um Riba zu vermeiden. Kürzlich fanden wir heraus, dass es keine Häuser zu vermieten, und 96 des Marktes auf Hypotheken basiert. Alle Häuser werden nur zum Verkauf angeboten. Einige von ihnen haben mir gesagt, dass es in dieser Situation erlaubt ist, ein Haus mit Hilfe einer Hypothek zu kaufen. Raquo


No comments:

Post a Comment